Oldalak

2008. október 29., szerda

Alkalmazott mérnöki matematika

Nem tudom, miért hangzik ez a név szörnyen, lehet azért, mert a matematika benne van, de hogy nagyon elrettentő a hallgatókra nézve, az már egyszer biztos.
Nyár közepén támadt az ötlet, hogy legyen egy tárgy ezen a néven (bár mondjuk ez a legkisebb részlet, mégis mindenki itt akad le), melynek lényege, hogy a tanult matematika ismereteket mérnöki alkalmazásokba fekteti. Az lett volna a cél, hogy a matematikára ne úgy gondoljunk, mint egy mumus tárgyra, amit minél előbb le kell küzdeni, hanem úgy, mint egy eszközre, amit akár tetszik, akár nem, minden területen alkalmazni kell valamilyen módon. Szerettem volna, ha van egy olyan tárgy, ahol nem azt mondják, hogy vannak halmazműveletek, meg ehhez egy-két tétel, hanem azt, hogy ez arra jó, hogy itt és itt használd majd később. Ne azt mondja ki, hogy egy 'n'-ed rendű térben (mert soha sem fogsz 3 dimenziónál többet látni) mit jelent a rotáció, hanem mondjuk megmutatni azt, hogy áramlástanban mekkora jelentőssége van, és amikor odakerülsz, ne úgy nézz, mint borjú az új kapura, hanem vedd észre, hogy egy differenciálegyenlet mit jelent, milyen mennyiségek milyen változását...
Dékán úrral beszéltem erről, akinek nagyon tetszett az ötlet (ezt azt hiszem már írtam is), és Zobory István professzor urat ajánlotta, hogy felkarolja az ügyet. Ő ugyanilyen lelkesedéssel állt neki a dolgoknak. Ilyen nézőpontra, mint professzor úr, elméleti matematikusok nagyon nehezen tudnak rávilágítani.
Ráadásul jelenleg - mivel a Kari Tanács még nem fogadta el a tárgyat, - nem jár érte kredit pont. Ellenben nincs számonkérés sem belőle, nem igényel plusz felkészülést nincsenek kötelezettségei (és ezt szeretném, ha majd egyszer elindul a tárgy, akkor sem a teljesíthetetlen számonkérésekről szólna). Egy következménye van: ha valaki bejár, többet fog tudni. És nem úgy kell tekinteni rá, hogy elveszi az időt más tárgytól, hanem úgy, hogy ezzel heti két órával (168-ból 2!) tulajdonképpen a matek kettest a zsebedben érezheted.
Hogy ne csak az elsősöknek beszéljek: nem emlékszel, hogy pontosan hogyan is voltak a lineáris leképezések? Mi a sajátérték vektor?... Itt a lehetőség, minek az érthetetlen jegyzetekkel bíbelődni, ha egyszer el is magyarázzák?!

Mindezek ellenére az elmúlt két alkalommal sajnos senki sem jelent meg ezeken az órákon...

Gyertek el, mert veszíteni nem tudtok vele!

Nincsenek megjegyzések: